Pemanfaatan E-Learning Pada Penggunaan Aplikasi Edmodo Di Smk Negeri 1 Setia Janji

Cecep Maulana, Ricki Ananda, William Ramdhan, Dahriansah Dahriansah

Abstract


Abstract: Distance learning media is very much needed during the current Covid-19 epidemic. Limitations of teacher-student interaction, which requires changing face-to-face learning patterns to online (online), are one of the obstacles to the teaching and learning process in schools, especially at SMK Setia Janji range. E-learning is a distance learning media that can be used in online learning processes (in a network) online. This community service discusses how the implementation of Edmodo E-learning for teachers of SMK Setia Janji in Kisaran as a daily activity of using Edmodo in the classroom to practice and register to take this application in class to provide information about the use of technology to teachers as targets in learning activities for students in the class. The method used is by means of training, with reference to the laboratory model as the development of E-learning in using Edmodo in the classroom. Community service at SMK Setia Janji aims to assist teachers in providing effective and efficient learning media online. In addition, students have motivation in using Edmodo because this program is attractive to teachers and students whose applications are: quizzes, assignments, and managing communication with students, coworkers, and parents..           

Keywords: appliciation; edmodo; E-learning 

Abstrak: Media pembelajaran jarak jauh sangat di butuhkan pada masa pendemi Covid-19 saat ini. Keterbatasan Interaksi guru dengan siswa yang mengharuskan merubah pola pembelajaran tatap muka menjadi daring (dalam jaringan) online, menjadi salah satu hambatan proses belajar mengajar di sekolah, khususnya di SMK Setia Janji kisaran. E-learning merupakan salah satu media pembelajaran jarak jauh yang dapat di gunakan dalam peroses pembelajaran secara daring (dalam jaringan) online. Pengabdian kepada masyarakat ini membahas tentang bagaimana implementasi E-learning Edmodo bagi guru SMK Setia Janji di Kisaran sebagai kegiatan sehari-hari penggunaan Edmodo di kelas mempraktekkan dan mendaftar untuk mengikuti aplikasi ini di kelas memberikan informasi tentang pemanfaatan teknologi kepada guru sebagai sasaran dalam kegiatan pembelajaran bagi siswa didalam kelas. Metode yang digunakan dengan cara pelatihan, dengan acuan laboratory model sebagai pengembangan E-learning dalam menggunakan Edmodo di kelas. Pengabdian kepada masyarakat di SMK  Setia janji bertujuan untuk membantu guru dalam memberikan media pembelajaran yang efiktif dan efisien secara online, Selain itu siswa memiliki motivasi dalam menggunakan Edmodo karena program ini menarik bagi guru dan siswa yang aplikasinya adalah: kuis, tugas, dan mengatur komunikasi dengan siswa, rekan kerja, dan orang tua

Kata kunci: aplikasi; Edmodo; E-learning


Full Text:

PDF

References


Sapta, A., & Maulana, C. (2017). Proceeding International Psychology, Education Counseling, & Social Work Conference 25th – 27th August, 2017, page 5 – 8. 5–8.

Bilfaqih, Y, & Widiyastuti. (2016). Model Pembelajaran Laboratory Based Education. December.

Ekasiwi, N. (2016). Penggunaan metode laboratorium mini untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas V SD negeri 003 Koto Perambahan. Jurnal Pendidikan, 8(1), 46-51

Chotimah, L. N., Ani, H. M., & Widodo, J. (2017). Pengaruh status sosial ekonomi orang tua terhadap prestasi belajar siswa (Studi kasus siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Jember tahun ajaran 2016/2017). Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 11(1), 75-80.

Maulana, C. (2018). Use Technology in Devoloping English Speaking. 4307(1), 1–6.

Hanum, N. S. (2013). Keefetifan e-learning sebagai media pembelajaran (studi evaluasi model pembelajaran e-learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1).

Santoso, K. I., & Muin, M. A. (2016). Implementasi Network Attached Storage (NAS) Menggunakan NAS4Free untuk Media Backup File. Scientific Journal of Informatics, 2(2), 123. https://doi.org/10.15294/sji.v2i2.5078

Sugiharini, N., Agustini, K., & Pradnyana, G. A. (2017). PENERAPAN E-LEARNING DI SMKN 2 TABANAN Abstrak. 6(1), 17–23.

Sukardi, & Hartanto. (2018). Pelatihan Pemanfaatan Media E-Learning Edmodo di SMKN 2 Tulungagung. J-Adimas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6, 39–48.

Usman. (2016). Politeknik Negeri Samarinda. Jurnal Eksis, 12(1), 3295–3298.




DOI: https://doi.org/10.33330/jurdimas.v4i2.1031

Article Metrics

Abstract view : 419 times
PDF - 200 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.