IMPLEMENTATION OF E-CRM TO INCREASE CONSUMER INTEREST IN UD.NAZWAN TINGGI RAJA DISTRICT WEB BASED

Rehani Aulia Sihotang, Nuriadi Manurung, Chitra Latiffani

Abstract


Abstract: The development of information technology has experienced very rapid growth, especially the internet. The internet makes a very helpful contribution in the business sector. Tight business competition and the rapid growth of information technology make it easy for customers to switch to other stores. UD. Nazwan has not implemented a service that makes it easier for customers to buy goods easily and is still using the service manually, sales report data is still used in ledgers so it is not efficient to keep neat records, customers have to come directly to the shop to find out what products are being sold so customers are not aware of the latest discounts and products sold in the store. UD. Nazwan is a business that sells pants, shoes, school uniforms, shirts, dresses and sandals. One effort to improve service is by implementing the concept of Customer Relationship Management (CRM). The goal achieved at this stage is the operability of the system design results that have been created. With CRM design, you can increase sales to meet customer needs. This system was created to make it easier for UD. Nazwan sells products, processes data computerizedly and can improve service to customers.

 

Keywords: consumer; E-CRM; UD.nazwan.

 

 

Abstrak: Perkembangan teknologi informasi telah mengalami pertumbuhan yang sangat pesat terutama internet. Internet memberikan kontribusi yang sangat membantu dalam bidang bisnis. Persaingan bisnis yang ketat dan pesatnya pertumbuhan teknologi informasi memudahkan pelanggan untuk beralih ke toko lain. UD. Nazwan belum menerapkan layanan yang memudahkan pelanggan untuk membeli barang dengan mudah dan masih menggunakan layanan secara manual, data laporan penjualan masih digunakan dalam buku besar sehingga tidak efisien untuk melakukan pencatatan yang tertata rapi, pelanggan harus datang langsung ke toko untuk mengetahui produk apa yang dijual maka pelanggan tidak mengetahui diskon terbaru dan produk yang dijual di toko. UD. Nazwan adalah usaha bisnis  yang menjual produk celana, sepatu, seragam sekolah, kemeja, baju dan sendal. Salah satu upaya dalam meningkatkan pelayanan adalah dengan menerapkan konsep Customer Relationship Management (CRM). Tujuan yang dicapai pada tahap ini adalah operabilitas hasil desain sistem yang telah dibuat. Dengan desain CRM, dapat meningkatkan penjualan dalam memenuhi kebutuhan pelanggan. Sistem ini dibuat untuk memudahkan UD. Nazwan dalam menjual produk, mengolah data secara komputerisasi dan dapat meningkatkan pelayanan kepada pelanggan.

 

Kata kunci: E-CRM; konsumen; UD.nazwan 


Full Text:

PDF

References


A. Berly, D. Nagari, A. Diana, and D. Achadiani, “Kedai Mie Ayam Dengan Pendekatan Electronic Customer Relationship Management ( E-Crm ) Design And Building Of A Sales Information System In A Chicken Noodle Store Using An Electronic Customer Relationship Management ( E-CRM ) ApproacH,” vol. 7, pp. 21–30, 2024.

A. S. Faqih and A. D. Wahyudi, “Rancang Bangun Sistem Informasi Penjualan Berbasis Web (Studi Kasus : Matchmaker),” J. Teknol. dan Sist. Inf., vol. 3, no. 2, pp. 1–8, 2022.

Mutia Hannisyah Putri Lubis, Havid Syafwan, and Pristiyanilicia Putri, “Implementasi E-CRM dalam Mempertahankan Pelanggan Pada Toko Key Distro Kisaran,” J. Ilm. Multidisiplin Nusant., vol. 1, no. 2, pp. 51–57, 2023, doi: 10.59435/jimnu.v1i2.108.

P. T. Prasetyaningrum, A. R. Wicaksono, and H. Nurrofiq, “Transformasi Pelayanan Pelanggan: Implementasi E-Crm Pada Bisnis Teh Nusantara Berbasis Website,” Technol. J. Ilm., vol. 14, no. 4, p. 368, 2023, doi: 10.31602/tji.v14i4.12157.

S. A. Handayani and E. Asril, “Sistem Informasi Penerapan E-Crm Untuk Meningkatkan Kualitas Layanan Pelanggan Di Family Box Pekanbaru,” J-Com (Journal Comput., vol. 3, no. 1, pp. 36–41, 2023, doi: 10.33330/j-com.v3i1.2171.

D. Anisah, N. Irawati, I. A. Lubis, S. Informasi, and S. Komputer, “Customer relationship management strategy to retain customers in wholesale muslim website based,” vol. VIII, no. 3, 2022.

P. Ud and T. Rezeki, “1 , 2* , 3 1,” vol. 3, no. 1, pp. 35–42, 2023.

S. Informasi, “IMPLEMENTATION OF E - CRM UP - SELLING AND CROSS - SELLING STRATEGY AT MITRA SEJAHTERA STORE Nur Adlina 1* , Afrisawati 1 , Indra Ramadona Harahap 1 1,” vol. IX, no. 2, pp. 303–310, 2023.

J. Teknologi et al., “APPLICATION OF CRM METHODS FOR SALES SYSTEMS SHOES AND,” vol. VIII, no. 3, pp. 279–284, 2022.

N. Ayu et al., “Penerapan Customer Relationship Management ( CRM ) Dalam Sistem Informasi Penjualan Kosmetik Berbasis Web,” vol. 3, no. 4, pp. 480–488, 2022, doi: 10.47065/bits.v3i4.1440.




DOI: https://doi.org/10.33330/jurteksi.v10i2.3090

Article Metrics

Abstract view : 187 times
PDF - 174 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) STMIK ROYAL 

Copyright © LPPM STMIK ROYAL

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.