NETFLIX'S RELATIONSHIP STRATEGY WITH CUSTOMERS ON SOCIAL MEDIA

  • Evy Nurmiati Universitas Bina Sarana Informatika
  • Fahmi Hudaya Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
  • Fahira Zuhra Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
  • Muhammad Ridho Kamaluddin Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
  • Musthafa Kamil Universitas Bina Sarana Informatika

Abstract

Abstract: Netflix's success cannot be separated from its investment in building a strong digital industry in its business, including in creating relationships with its customers through social media. Netflix is here and becomes a good listener to understand the prevailing pop culture with a variety of interesting content that has been adapted to the data they have regarding the behaviour of their subscribers so that it can be well received by the wider community. This article is explained further in the form of a descriptive analysis of how Netflix, a company that undergoes many transformations, ultimately utilizes social media to build relationships with its customers. It begins with collecting various data relevant to the topic and research title to be presented in a complete presentation through literature studies referred to as sequence data. In the end, it was concluded that Netflix is one of the companies that are indeed successful in using social media as one of their strategies to form a good close relationship with its users, Netflix also maximizes the user data they have such as what customers like and what they don't. which helps Netflix understand each user's behaviour.

           
Keywords: digital; netflix; social media

 

 

Abstrak: Kesuksesan Netflix tidak dapat dilepaskan dari investasi mereka dalam membangun industri digital yang kokoh dalam bisnisnya termasuk dalam menciptakan hubungan dengan para pelanggannya melalui sosial media. Netflix hadir dan menjadi pendengar yang baik untuk memahami kultur pop yang berlaku dengan berbagai konten menarik yang telah disesuaikan dengan data yang mereka miliki terkait perilaku pelanggannya sehingga dapat diterima dengan baik oleh masyarakat luas. Dalam artikel ini, dijelaskan lebih lanjut dalam bentuk analisis deskriptif bagaimana Netflix sebagai sebuah perusahaan yang banyak melakukan transformasi yang pada akhirnya memanfaatkan sosial media untuk menjalin hubungan dengan para pelanggannya. Diawali dengan melakukan pengumpulan berbagai data yang relevan dengan topik dan judul penelitian untuk disajikan menjadi sebuah pemaparan yang utuh melalui kajian-kajian pustaka yang disebut sebagai data sequence. Pada akhirnya, didapatkan kesimpulan bahwa Netflix merupakan salah satu perusahaan yang memang berhasil dalam menggunakan sosial media sebagai salah satu strategi mereka untuk membentuk hubungan kedekatan yang baik dengan para penggunanya, Netflix juga memaksimalkan data pengguna yang mereka miliki seperti apa yang pelanggan sukai dan apa yang tidak pelanggan sukai, yang menunjang Netflix dalam memahami perilaku masing-masing pengguna.

 

Kata kunci: digital; media sosial; netflix

 

Author Biographies

Evy Nurmiati, Universitas Bina Sarana Informatika
Dosen Program Studi Sistem Informasi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
Fahmi Hudaya, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
Mahasiswa Program Studi Sistem Informasi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
Fahira Zuhra, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
Mahasiswa Program Studi Sistem Informasi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
Muhammad Ridho Kamaluddin, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
Mahasiswa Program Studi Sistem Informasi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
Musthafa Kamil, Universitas Bina Sarana Informatika
Accounting Information System

References

F. Hendemann, “What we can learn from Netflix,†DMEXCO, 2018. https://dmexco.com/stories/what-we-can-learn-from-netflix/ (accessed Dec. 02, 2021).

A. Lidwina, “Efek Pandemi, Total Pelanggan Netflix Tembus 200 Juta,†Databoks, 2021. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/01/22/efek-pandemi-total-pelanggan-netflix-tembus-200-juta (accessed Dec. 19, 2021).

A. A. Safitri, “Pengaruh Karakteristik Pesan pada Media Sosial dalam Membentuk User Engagement(Studi Analisis Isi pada Akun Instagram Netflix Indonesia),†JurnalLensa Mutiara Komun., vol. 5, no. 2, pp. 128–144, 2021.

R. Akbar, MANAJEMEN HUBUNGAN PELANGGAN (Customer Relationship Management). 2021.

W. Bagasworo, “Pengaruh Customer Relationship Management dan Customer Experience Quality Ter-hadap Customer Loyalty Melalui Customer Satisfaction (Studi pada Konsumen di Tanamera Cafe Jakarta),†J. Ekon. Manaj. dan Perbank., vol. 3, no. 2, pp. 89–99, 2017.

E. N. Handayani and E. Y. Pratama, “Pengaruh Manajemen Hubungan Pelanggan Terhadap Kepuasan Konsumen,†J. Manaj. Bisnis Krisnadwipayana, vol. 6, no. 3, 2018.

Netflix, “Apa itu Netflix?,†Netflix. https://help.netflix.com/id/node/412?ui_action=kb-article-popular-categories (accessed Dec. 22, 2021).

G. K. Mandal, F. Diroma, and P. R. Jain, “Netflix: An In-Depth Study of their Proactive & Adaptive Strategies to Drive Growth and Deal with Issues of Net-Neutrality & Digital Equity,†IRA Int. J. Manag. Soc., vol. 8, no. 2, pp. 152–161, 2017.

S. Maddodi and K. P. K, “Netflix Bigdata Analytics- The Emergence of Data-Driven Recommendation,†Int. J. Case Stud. Business, IT, Educ., vol. 3, no. 2, pp. 41–51, 2019.

P. C. Verhoef et al., “Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda,†J. Bus. Res., vol. 122, pp. 889–901, 2021, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.022.

M. Haenlein, “How Netflix used big data and analytics to generate billions,†Security, 2019. https://seleritysas.com/blog/2019/04/05/how-netflix-used-big-data-and-analytics-to-generate-billions/ (accessed Dec. 25, 2021).

Published
2023-03-30
Section
Articles