Pelatihan Pembuatan Bahan Ajar Digital Di SMK Swasta 2 Nurhasanah Medan
Abstrak
The rapid development of technology demands an increase in the competence of Human Resources. Utilization of Information Technology and Computers for Vocational High School level learning is very vital to enter the era of the industrial revolution 4.0. This activity helps schools prepare for the digitalized system process so that they can produce quality graduates who are able to compete globally by mastering technology. The purpose of this activity is to provide knowledge to teachers at Private Vocational School 2 Nurhasanah Medan regarding the manufacture of digital-based teaching materials and provide skills to teachers at Private Vocational School 2 Nurhasanah Medan in making digital teaching materials by utilizing the flipsnack application. The target audience for this activity was 20 teachers at SMK 2 Nurhasanah Medan. Two problems can be solved through ICT mastery workshops (training and mentoring). This training was held from August to November 2022. The results of the activity showed that the participation of the training participants showed satisfactory results where 90% of the participants had attended the training activities; all activities have met the set achievement targets, and The mentoring activities carried out have been able to improve the teacher's ability to compile and make teaching materials and materials for learningReferensi
Aly, M. N., Suharto, B., Nurhidayati, S. E., Nuruddin, N., & Triwastuti, R. (2020). Pemberdayaan masyarakat melalui program pendampingan desa wisata di desa Bejijong Kaupaten Mojokerto. Jurnal Layanan Masyarakat (Journal of Public Services), 4(2), 390. https://doi.org/10.20473/jlm.v4i2.2020.390-399
Daryanto. (2013). Inovasi Pembelajaran Efektif. Yrama Widya.
Dewi, N. R., & Akhlis, I. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Pendidikan Multikultural menggunakan Permainan Untuk Mengembangkan Karakter Siswa. Unnes Science Education Journal, 5(1).
Dianto, I. (2019). Problematika Pendamping Desa Profesional dalam Pemberdayaan Masyarakat Desa di Kota Padangsidimpuan. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan, 18(2), 239. https://doi.org/10.21580/dms.2018.182.2829
Istiyarti, & Purnama, E. K. (2014). Pemanfaatan TIK untuk Pembelajaran. Jurnal Kwangsan, 2(1), 8.
Maq, M. M. (2022). Program Pendampingan Kewirausahaan Kecil Menengah pada Usaha Makanan Ringan di Desa Leuwimunding. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bestari, 1(6), 493–498. https://doi.org/10.55927/jpmb.v1i6.1295
Mukaromah, E. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Meningkatkan Gairah Belajar Siswa. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 4(1), 7.
Panji, A. (2014, February 9). Hasil Survei Pemakaian Internet Remaja Indonesia. Harian Kompas (Online).
Resdiana, E. (2016). Peran Pendamping dalam mensukseskan Program Keluarga Harapan di Kecamatan Gapura Kabupaten Sumenep. Public Corner, 11(1).
Siregar, Z., & Marpaung, T. B. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Dalam Pembelajaran di Sekolah. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(1), 61–69. https://doi.org/10.30743/best.v3i1.2437
Subekti, H., Taufiq, M., Susilo, H., & Suwono, H. (2018). Mengembangkan Literasi Informasi Melalui Belajar Berbasis Kehidupan Terintegrasi STEM Untuk Menyiapkan Calon Guru Sains dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Education and Human Development, 3(1).
Suharto, E. (1997). Pembangunan, Kebijakan Sosial dan Pekerjaan Sosial: Spektrum Pemikiran. Lembaga Studi Pembangunan STKS (LSP-STKS).
Sujoko. (2013). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi sebagai Media Pembelajaran di SMP Negeri 1 Geger Madiun. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1).
Surjono, H. D. (2013). Peranan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Peningkatan Proses Pembelajaran yang Inovatif. Seminar Nasional Pendidikan Dan Saintec, 1.
Tekege, M. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran SMA YPPGI Nabire. Jurnal FATEKSA: Jurnal Teknologi Dan Rekayasa, 2(1).
Widisuseno, I., & Sudarsih, S. (2020). Pendampingan sosial membangun kesadaran tanggap darurat bencana penyebaran Covid-19 sebagai budaya gotong royong pada warga masyarakat perumahan Ketileng Indah Sendang Mulyo-Semarang. Jurnal Harmoni, 4(2).
Widodo, T. (2021). PERENCANAAN DAN EVALUASI PELATIHAN. CV Makeda Multimedia Sarana.
Wijanarko, B. S. (2009, July 25). Peranan TIK dalam Pengembangan Materi Ajar dan Strategi Pembelajaran Mata Diklat Memprogram Mesin CNC di SMK. Seminar Nasional Penerapan ICT Dalam Pembelajaran.
Wiliandari, Y. (2018). Rancangan Pelatihan dan Pengembangan SDM yang efektif. SOCIETY, 5(2), 93–110. https://doi.org/10.20414/society.v5i2.1460