DIGITAL MARKETING WITH LANDING PAGE TO IMPROVES SELLING OF MSMES DECHEFDEFINZS

Rr. Artiana Krestianti, Raldy Hendrianu, Rooswhan Budhi Utomo, Ali Akbar, Lely Prananingrum

Abstract


Abstract: Micro, small and medium enterprises (MSMEs), which are the main supporting of the Indonesian economy, need attention, because they can absorb labor and reduce the cost of unemployment by competing for jobs in the formal sector. This research aims  is to assist MSMEs Dechefdefinzs in marketing their products to prospective customers. The landing page method uses the waterfall methodology, by collecting data, analyzing data, making designs from an analyzed data, making coding, and testing the landing page and website. Developing this web-based application uses the HTML and PHP programming language with the Laravel framework which easy to apply at this time and in the long run. Creating a Dechefdefinzs landing page and website hopefuly can expand and spread widely its products in the society, such as traditional cakes, cake pans, bakery, rice menus and cookies. This website also makes it easier for customers to orders and get product information just by looking at the website without having to come to the location.

 

Keywords: landing page, MSMEs, waterfall, website.

 

Abstrak: Usaha mikro, kecil dan menengah (UMKM) yang merupakan penopang utama perekonomian Indonesia perlu mendapat perhatian, karena mereka dapat menyerap tenaga kerja dan mengurangi biaya pengangguran dengan bersaing mendapatkan pekerjaan di sektor formal. Penelitian ini bertujuan untuk membantu UMKM Dechefdefinzs dalam memasarkan produknya kepada calon konsumen. Metode yang digunaakan dalam pembuatan landing page  dan website  adalah metode waterall, dengan cara pengumpulan data, analisis data, pembuatan desain dari data yang dianalisis, pembuatan program, dan pengujian terhadap landing page dan website. Pengembangan aplikasi berbasis web ini menggunakan bahasa pemrograman HTML dan PHP dengan framework Laravel yang mudah diterapkan saat ini dan jangka panjang. Dengan dibuatnya landing page dan website Dechefdefinzs diharapkan dapat memperluas dan menyebarkan produk-produknya secara luas di masyarakat, seperti kue tradisional, kue loyang, roti, menu nasi dan kue kering. Website ini juga memudahkan pelanggan dalam memesan dan mendapatkan informasi produk hanya dengan melihat website tanpa harus datang ke lokasi.

 

Kata kunci: landing page, UMKM, waterfall, website.

 


Full Text:

PDF

References


F. Firdaus Turnip, M. Fernando Nainggolan, G. M. Tampubolon, and A. Turnip, “Development of Web Landing Page for Small and Medium Enterprise Promotion Bussiness,” CESIT, 2020, doi: 10.5220/0010370800003051.

Nur Jamal Shaid and Muhammad Idris, “Pengertian UMKM, Krite-ria, Ciri dan Contohnya,” Kompas.com.

Anggraeni WC, Ningtias WP, and Alimah NM, “Kebijakan Pemerintah Dalam Pemberdayaan UMKM Di Masa Pandemi Covid-19 Di Indonesia,” Journal of Gov-ernment and Politic (JGOP), vol. 3, 2021.

L. Prananingrum, S. K. Agustin, R. Sugiarti, S. T. Anggraeni, I. Suryansyah, and S. M. Iswandhari, “Informasi penjualan pada umkm dapur ummu yahya sebagai media pemasaran kue berbasis website,” Jurnal Digital Teknologi Informasi, vol. 6, no. 1, p. 13, Mar. 2023, doi: 10.32502/digital.v6i1.5188.

Andriyanto and RE Pranoto, “PEMASARAN DIGITAL UMKM MELALUI DESAIN LANDING PAGE SEBAGAI UPAYA PENGEMBANGAN BISNIS,” Jurnal Seni Desain dan Budaya , vol. 8, no. 1, Mar. 2023.

H. Hasan, M. Alief Fahdal, U. Ha-sanuddin, and S. Selatan, “Pem-berdayaan Masyarakat UMKM Sulawesi dalam Implementasi Dig-italisasi UMKM (Sulawesi MSME Community Empowerment in the Implementation of MSME Digiti-zation),” vol. 3, no. 1, pp. 43–50, 2022, doi: 10.35912/jpm.v3i1.1225.

Evangeulista Gisheilla, Agustin Alferina, Edy Putra Pramana Gun-tur, Pramesti Tunggal Destiana, and Madiistriyatno Harries, “STRATEGI UMKM DALAM MENGHADAPI DIGITAL-ISASI,” Jurnal Oikos-Nomos, vol. 16, p. 2023.

L. Fabisiak and B. Jagielska, “‘Landing Page’ for Websites Based on the User Experience: Review, Analysis, and Interpreta-tion,” 2022. [Online]. Available: www.intechopen.com

B. L. Basyah, E. Djamahar, F. Gianadevi, E. Prasetyobudi, and L. Prananingrum, “PERANCANGAN SISTEM IN-FORMASI PENCARIAN RU-MAH KOS KABUPATEN REM-BANG BERBASIS WEB,” Jurnal Digital Teknologi Informasi, vol. 5, no. 1, p. 40, Mar. 2022, doi: 10.32502/digital.v5i1.4400.

D. Silvi Purnia, A. Rifai, and S. Rahmatullah, “Penerapan Metode Waterfall dalam Perancangan Sis-tem Informasi Aplikasi Bantuan Sosial Berbasis Android,” 2019.

R. Haerani, P. Hendriyati, P. A. Nugroho, and M. Lukman, “WA-TERFALL MODEL IMPLE-MENTATION IN INFOR-MATION SYSTEMS WEB BASED GOODS DELIVERY SERVICE,” JURTEKSI (Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi), vol. 9, no. 3, pp. 501–508, Jun. 2023, doi: 10.33330/jurteksi.v9i3.2267.

J. Ingeno, Software Architect’s Handbook: Become a Successful Software Architect by Implement-ing Effective Architecture Con-cepts. Packt Publishing, 2018. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id=er45uwEACAAJ

D. Samanta, The Software Princi-ples of Design for Data Modeling. in Advances in Systems Analysis, Software Engineering, and High Performance Computing. IGI Global, 2023. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id=ugnXEAAAQBAJ




DOI: https://doi.org/10.33330/jurteksi.v10i1.2799

Article Metrics

Abstract view : 54 times
PDF - 39 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) STMIK ROYAL 

Copyright © LPPM STMIK ROYAL

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.