PELATIHAN E-LEARNING PADA GURU SMA IT PLUS BAZMA BRILLIANT

Nur Budi Nugraha, Ari Sellyana, Mustazzihim Suhaidi

Abstract


Abstract: Along development process of teaching activities in classroom has many challenges and demands. The increasing number information channels that can be accessed by students so that teacher often lags far behind the updated information that has been received. Therefore teacher is forced to compensate by looking for various additional information. One of the learning strategies that has not been widely applied today is the e-learning strategy. Edmodo is a paid e-learning website that can be utilized  teachers  implementing learning strategies. But there are still many teachers who do not know and utilize it to fullest helping learning process in the classroom. The method used this training is lecture, discussion and direct practice. The lecture method and discussion are used to convey information relating the theories and benefits of applying edmodo. With direct practice, teachers will be more understanding in applying edmodo. It is expected that after this training, teachers are able compile learning materials in e-learning online so that teachers are not only fixated on conventional learning models. After that, the teacher can implement e-learning in the class he is teaching. Starting from listening material, making assignments given through assignments and online quizzes for the subjects they teach.

           
Keywords: Learning Strategy, e-Learning, Edmodo

 

 

Abstrak: Seiring perkembangan zaman proses kegiatan mengajar di kelas memiliki banyak tantangan dan tuntutan. Semakin banyaknya jalur informasi yang dapat diakses oleh siswa sehingga tidak jarang guru tertinggal jauh dari updatenya informasi yang sudah diterima oleh siswa. Oleh karena itu guru dipaksa harus mengimbanginya dengan mencari berbagai informasi tambahan. Salah satu strategi belajar yang belum banyak diterapkan saat ini adalah strategi belajar e-learning. Edmodo merupakan website e-learning tidak berbayar yang dapat dimanfaatkan oleh guru dalam menerapkan strategi belajar e-learning. Namun masih banyak guru yang belum mengetahui dan memanfaatkannya secara maksimal dalam membantu proses belajar mengajar di kelas. Metode yang digunakan dalam pelatihan ini yaitu ceramah, diskusi dan praktek langsung. Metode ceramah dan diskusi digunakan untuk menyampaikan informasi yang berkaitan dengan teori-teori dan manfaat menerapkan edmodo. Dengan praktek langsung, guru-guru akan lebih me­mahami dalam menerapkan edmodo. Diharapkan setelah diadakan pelatihan ini, guru-guru SMA IT Plus Bazma Brilliant mampu menyusun materi pembelajaran secara e-learning online sehingga guru tidak hanya terpaku pada model pembelajaran konvensional saja. Setelah itu, guru dapat mengimplementasikan pembelajaran e-learning  di dalam kelas yang diampunya. Mulai dari menguploud materi, membuat tugas yang diberikan melalui fi­tur assignment dan kuis online untuk mata pelajaran yang diajarnya.

 

Kata kunci: Strategi Belajar, e-Learning, Edmodo


Full Text:

PDF

References


Hikmah, A.N.2017. Efektivitas Media pembelajaran Edmodo Terhadap Minat Belajar dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Fisika Kelas XI IPA SMAN 1 Tanete Rilau. Skripsi. Makassar: Fakultas Keguruan dan Tarbiyah Universi-tas Negeri Islam Alauddin Ma-kassar.

Hourdequin, P. 2014. Edmodo: A Simple Tool for Blended Learning. The Language Teacher38

Khan, D.D., 2014.Pengembangan E-Learning Teori dan Desain. PT. Remaja Rosdakarya: Bandung

Mateo, Rey, P. d., & Hernández. 2010. Student motivation and cross-curricular development through e-learning applied to cooperation. The Future of Global Learning Engineering Education (EDUCON).

Nurita, P. 2013. Cara Membuat Media Pembelajaran Online Menggunakan Edmodo.Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 2(2).

Suhartanto, H., 2010. Strategi Implemen-tasi Sistem E-Learning untuk Peningkatan Mutu Pendidikan, Jurnal Insand Comtech 1(1): 27-31.

Surjono, D. H. 2013. Membangun Course E-Learning Berbasis Moddle Edi-si Kedua, UNY Press.

Zwang, J. (2010). Edmodo:A Free, Se-cure, Social Networking Site For School. (Online),

http://www.eschoolnews.com/2010/12/15/edmodo-a-free-secure-social networkingsitefor-school/. Di-akses 8 Februari 2019




DOI: https://doi.org/10.33330/jurdimas.v2i2.334

Article Metrics

Abstract view : 491 times
PDF - 281 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.