Penguatan Manajemen Evaluasi Diri Madrasah Pada KKM Kecamatan Kelapa Dua Tangerang
Abstract
This service aims to analyze and understand the readiness of madrasahs in conducting madrasah self-evaluation and maximize the implementation of training and assistance in madrasah self-evaluation management in the Madrasah Ibtidaiyah Working Group, Kelapa Dua Tangerang District in order to increase understanding and skills in conducting madrasah self-evaluation in accordance with the indicators set in the e- RKAM application. The methods and techniques used in this service are training and mentoring at each madrasah targeted for service. The expected result in this service is the creation of effective madrasah self-evaluation management in the process of implementing madrasah self-evaluation which is carried out annually so that it can provide relevant information to madrasah residents and policymakers about the achievement of madrasah quality according to national education standards. The results that can be seen in this service are the improvement of madrasah quality as seen from the quality achievement performance score which increased by an average of 11% between 2021 and 2022.References
Afkari, S. G., Subekti, H. I., Suaduon, J., Parida, P., Aziwantoro, J., Maisah, M., & Jamrizal, J. (2022). Manajemen Sumber Daya Manusia di Madrasah. Jurnal Ilmu Multidisplin, 1(2), 498-513.
Alawiyah, F. (2017). Standar nasional pendidikan dasar dan menengah. Aspirasi, 8(1), 81-92.
DISTRICT, E. I. K. (2023). KEBIJAKAN PENGELOLAAN PROGRAM BANTUAN OPERASIONAL SEKOLAH (BOS) DALAM PENINGKATAN KUALITAS PENDIDIKAN MADRASAH DI KABUPATEN KERINCI MANAGEMENT POLICY OF SCHOOL OPERATIONAL ASSISTANCE (BOS) PROGRAM IN INCREASING THE QUALITY OF MADRASAH.
Djauhari, M., Abi Kumara, R., Putri, A., Yusuf, A., Adi, M., & Ayu, R. (2021). Pendekatan Partisipatif Dalam Memberdayakan Pemasaran Online UMKM di Kampung Krupuk Sukolilo Surabaya. Prapanca: Jurnal Abdimas, 1(1), 28-36.
Faelasup, F. (2023). Pemberdayaan Madrasah: Upaya Peningkatan Kualitas Mi Nurul Iman Kabo Jaya Sangata Kutai Timur. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(2), 462-471.
Handoyo, K., Mudhofir, M., & Maslamah, M. (2021). Implementasi Manajemen Berbasis Madrasah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Madrasah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 321-332.
Haryono, H., Budiyono, B., Istyarini, I., Wardi, W., & Ardiantoro, A. (2019). Sistem penjaminan mutu pendidikan dalam meningkatkan mutu pendidikan sekolah dasar di kecamatan Gajah Mungkur kota Semarang. Jurnal Panjar: Pengabdian Bidang Pembelajaran, 1(1), 17-22.
Indah, N. S. (2022). IMPLEMENTASI STANDAR PENGELOLAAN PENDIDIKANDALAM ASPEK PENGAWASAN DAN EVALUASI DI MADRASAH ALIYAH AL-HIKMAH BANDAR LAMPUNG (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).
Indra Prayuda, Y. (2022). Supervisi Manajerial Dalam Pengembangan Mutu Madrasah Aliyah di Lingkungan Kementerian Agama Kabupaten Ponorogo (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Isamuddin, I., Faisal, F., Maisah, M., Hakim, L., & Us, K. A. (2021). Implementasi analisis swot pada manajemen strategik dalam perencanaan peningkatan mutu pendidikan di madrasah tsanawiyah nurul islam muara bungo. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 1034-1050.
Jenderal, D. P. I. (2020a). Penjelasan Ketua PMU (Project Manager) Tentang Proyek REP – MEQR.
Jenderal, D. P. I. (2020a). Penjelasan Ketua PMU (Project Manager) Tentang Proyek REP – MEQR.
Jenderal, D. P. I. (2020b). Petunjuk Teknis Pelaksanaan Bimbingan Teknis Penerapan EDM dan e-RKAM (Nomor September).
Jenderal, D. P. I. (2020b). Petunjuk Teknis Pelaksanaan Bimbingan Teknis Penerapan EDM dan e-RKAM (Nomor September).
Jenderal, D. P. I. (2021). Pedoman Pelaksanaan Evaluasi Diri Madrasah (EDM) Versi 2.0. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2021 Tentang Standar Nasional
Jenderal, D. P. I. (2021). Pedoman Pelaksanaan Evaluasi Diri Madrasah (EDM) Versi 2.0. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2021 Tentang Standar Nasional
Khairuddin, K. (2020). Implementasi Inovasi Manajemen Pembelajaran Dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan Agama Islam di Madrasah Aliyah Negeri 2 Model Medan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
Kurniasari, D. M. (2021). Kebijakan Pemerintah dalam Penjaminan Mutu Pendidikan. INTIZAM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 1-14.
Muhtasar, M., Fahrurrozi, F., & Hakim, L. (2023). Manajemen Evaluasi Diri dalam Menyusun Anggaran Menggunakan Aplikasi EDM e-RKAM pada Madrasah Sasaran Proyek (REP-MEQR). MANAZHIM, 5(1), 400-416.
Mustafa, M., Muazza, M., & Yanto, Y. (2022). EVALUASI DIRI MADRASAH (EDM) PADA MADRASAH ALIYAH NAHDATUT THULAB TALANG BABAT KABUPATEN TANJUNG JABUNG TIMUR (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).
Mutmainah, K., Khanifa, N. K., Khoiri, A., Marwiati, M., Affandi, A., Avianto, A., & Iqbal, M. (2022). Peningkatan Kapasistas Kader Posyandu Melalui Gong Ceting Pelatihan Antropometri Sebagai Upaya Penurunan Stunting Di Desa Tambi Kejajar Wonosobo. Jompa Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(4), 84-93.
Panggabean, S. (2022). Pengantar Manajemen Pendidikan.
Pendidikan, 1 (2021). https://jdih.kemdikbud.go.id/arsip/Salinan PP Nomor 57 Tahun 2021.pdf
Pendidikan, 1 (2021). https://jdih.kemdikbud.go.id/arsip/Salinan PP Nomor 57 Tahun 2021.pdf
Pendidikan, B. S. N. (2020). Tentang BNSP. https://bsnp-indonesia.org. https://bsnp- indonesia.org/tentang-bsnp-2/
Pendidikan, B. S. N. (2020). Tentang BNSP. https://bsnp-indonesia.org. https://bsnp- indonesia.org/tentang-bsnp-2/
Rahwati, D. (2019). Implementasi Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 3(1), 13-24.
Ramdani, A., Witono, A. H., & Sukardi, S. (2018). Pelatihan Pengisian Instrumen Akreditasi Untuk Peningkatan Mutu Evaluasi Diri Sekolah/Madrasah Pada Kelompok Kerja Madrasah Aliyah Wilayah IV. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 1(1). https://doi.org/10.29303/jpmpi.v1i1.211
Ramdani, A., Witono, A. H., & Sukardi, S. (2018). Pelatihan Pengisian Instrumen Akreditasi Untuk Peningkatan Mutu Evaluasi Diri Sekolah/Madrasah Pada Kelompok Kerja Madrasah Aliyah Wilayah IV. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 1(1). https://doi.org/10.29303/jpmpi.v1i1.211
Rohman, R., Nasihah, N. M., & Yuliana, A. T. R. D. (2019). Penjaminan Mutu Pendidikan Di Madrasah Dengan Metode Quality Function Deployment. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 23(2), 292–313. https://doi.org/10.24090/insania.v23i2.2304
Rohman, R., Nasihah, N. M., & Yuliana, A. T. R. D. (2019). Penjaminan Mutu Pendidikan Di Madrasah Dengan Metode Quality Function Deployment. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 23(2), 292–313. https://doi.org/10.24090/insania.v23i2.2304
Sa'idu, N. U. R. (2021). Implementasi Aplikasi EDM dan E-RKAM dengan Menggunakan Aplikasi G-Suite for Education pada Madrasah Sasaran Proyek Realizing Education’s Promise-Madrasah education Quality Reform (Rep-Meqr) IBRD Loan Number: 8992-ID Th. 2020-2024. Strategy: Jurnal Inovasi Strategi dan Model Pembelajaran, 1(2), 193-199.
Simanjuntak, H., Bakti Tonni Endaryono, M. M., Sinaga, D., Siagian, B. A., Saragih, E. L. L., SS M, H. U. M., & Siagian, H. (2022). Mutu Pendidikan Untuk Jenjang Sekolah Dasar. Penerbit Qiara Media.
Sudarmono, S., Hasibuan, L., & Us, K. A. (2020). Pembiayaan Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 266-280.
Sumarto, S., & Harahap, E. K. (2020). Proses Benchmarking Kepala Madrasah Dalam Melakukan Transformasi Madrasah Di Kota Jambi. Jurnal Literasiologi, 3(1).
Supriyanto, D., Hidayatullah, D., & Badrudin, B. (2024). Analisis Pemenuhan Standar Nasional Pendidikan pada SMP Al Ma’soem Jatinangor Sumedang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 1094-1103.
Taufik, T. (2023). Manajemen pembiayaan pendidikan berbasis aplikasi alektronik rencana kerja anggaran adrasah (e-RKAM) di Madrasah Tsanawiyah Al-Qodiri IV Wringin Agung Jombang Jember (Doctoral dissertation, UIN Kiai Haji Achmad Shiddiq Jember).
Triwahyuni, N. (2021). Studi pelaksanaan pelatihan Family Development Session (FDS) untuk meningkatkan kompetensi pendamping PKH di BBPPKS Regional II Bandung. Indonesian Journal of Adult and Community Education, 3(1), 37-46.
Triwiyanto, T. (2022). Manajemen kurikulum dan pembelajaran. Bumi Aksara.
Wahananto, J. (2022). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mengembangkan Budaya Mutu. Penerbit Adab.
Wulandari, A. E. (2022). Implementasi Evaluasi Diri Madrasah Sebagai Modal Penyusunan Rencana Kerja Anggaran Madrasah. Journal of Islamic Education Leadership, 2(2), 114-128.