Penerapan Aplikasi Laboratorium Untuk Meningkatkan Kualitas Layanan Di Puskesmas Gandus

Abstract

Abstract: The Public Health Center (Puskesmas) is a driving center for health-oriented development, empowering societies and families, and first-level health service is responsible for improving the quality of its services by delivering relevant, fast, and targeted information to achieve its vision and mission. Especially during the Covid-19 pandemic some time ago, the role of the Puskesmas laboratory as the frontline of the first-level health service center in examining Covid-19 symptoms and carrying out vaccinations is essential. Therefore, this community service activity aims to implement a web-based laboratory application at the Gandus health center to assist laboratory staff in completing, collecting, processing, and presenting data in a more structured, easy-to-read, timely, and accurate manner. The stages of the activity include interviews, discussions, patient data collection and laboratory examinations, application installation, and socialization of its use. This activity can improve the quality of laboratory services and add value to the accreditation of the Puskesmas.

Keywords: application; laboratory; Public Health Center; service

  

Abstrak: Puskesmas sebagai pusat penggerak pembangunan berwawasan kesehatan, pemberdayaan masyarakat, keluarga dan tempat pelayanan kesehatan tingkat pertama bertanggung jawab meningkatkan mutu layanannya melalui penyampaian informasi yang relevan, cepat dan tepat sasaran kepada pasien, dalam upaya mencapai visi dan misinya. Terutama di saat pandemi Covid-19 beberapa waktu yang lalu, maka peran laboratorium di puskesmas sebagai garda terdepan pusat layanan kesehatan tingkat pertama dalam pemeriksaan gejala Covid-19 dan pelaksanaan vaksinasi menjadi penting. Oleh karena itu, kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk menerapkan aplikasi laboratorium berbasis web di puskesmas Gandus dalam upaya untuk membantu staf laboratorium dalam melengkapi, mengumpulkan, memproses, dan mempresentasikan data secara lebih terstruktur, mudah dipahami, akurat, dan tepat waktu. Tahapan kegiatan meliputi wawancara, diskusi, pengambilan data pasien dan pemeriksaan laboratorium, instalasi aplikasi, serta sosialisasi penggunaannya. Kegiatan ini dapat berkontribusi untuk meningkatkan kualitas layanan laboratorium dan menambah nilai akreditasi puskesmas.

Kata kunci: aplikasi; laboratorium; layanan; puskesmas

Author Biographies

Rendra Gustriansyah, Universitas Indo Global Mandiri
Informatics Engineering
Shinta Puspasari, Universitas Indo Global Mandiri
Informatics Engineering
Ahmad Sanmorino, Universitas Indo Global Mandiri
Information System
Nazori Suhandi, Universitas Indo Global Mandiri
Informatics Engineering
Fery Antony, Universitas Indo Global Mandiri
Computer System

References

Antony, F., Gustriansyah, R., & Suhandi, N. (2021). Peningkatan layanan informasi untuk ibu hamil di puskesmas berbasis short message service. GERVASI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 439–450. https://doi.org/10.31571/gervasi.v5i3.2410

Gustriansyah, R., Antony, F., & Suhandi, N. (2018). Penerapan Sistem Manajemen Persediaan Obat di Puskesmas untuk Mengoptimalkan Layanan kepada Masyarakat. Jurnal Abdimas Mandiri, 1(1). https://doi.org/10.36982/jam.v1i1.282

Gustriansyah, R., Suhandi, N., Alie, J., Antony, F., & Heryati, A. (2021). Optimization of laboratory application by utilizing the ISO/IEC 25010 model. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 1088, p. 012067). https://doi.org/10.1088/1757-899X/1088/1/012067

Gustriansyah, R., Suhandi, N., & Sanmorino, A. (2019). The architecture of e-notification utilizes short message service to improve community health centers services. International Journal of Engineering and Advanced Technology, 8(4), 1364–1370. Retrieved from https://www.ijeat.org/wp-content/uploads/papers/v8i4/D6707048419.pdf

Holqiah, H., Isabella, I., & Febriyanti, D. (2022). Responsivitas Pelayanan terhadap Pasien Lansia di Puskesmas Gandus Kota Palembang. JURNAL ILMIAH ILMU ADMINISTRASI, 12(1), 52–66. https://doi.org/10.33592/jiia.v12i1.2832

Kota Palembang, D. K. (2020). Data Dasar Kesehatan 2020. Palembang. Retrieved from http://dinkes.palembang.go.id/tampung/dokumen/dokumen-190-1131.pdf

Lapic, I., Juros, G. F., Rako, I., & Rogic, D. (2017). Changing the electronic request form proves to be an effective tool for optimizing laboratory test utilization in the emergency department. International Journal of Medical Informatics, 102, 29–34. https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2017.03.002

Sariyanto, I., & Dinutanayo, W. W. (2022). Aplikasi Orange Sistem Informasi Laboratorium (O-SIL) untuk Laboratorium Puskesmas di Kota Bandar Lampung. Jurnal Analis Kesehatan, 11(1), 17–22. https://doi.org/10.26630/jak.v11i1.3204

Setiawan, H., Sumitro, A. A. A., & Gustriansyah, R. (2019). The change data capture and the web application messaging protocol on the real time dashboard. International Journal of Engineering and Advanced Technology, 8(4).

Susanto, A., Choirozaq, A., Hakim, M. M., & Rismiyati, R. (2021). Perancangan Sistem Informasi Laboratorium (Studi Kasus Puskesmas Dersalam, Kudus). Jurnal Masyarakat Informatika, 12(2), 114–122. https://doi.org/10.14710/jmasif.12.2.42333

Published
2023-07-04
Section
Articles