Utilization Of The Merdeka Teaching Application With Belajar.Id Account

Muhammad Iqbal, Adi Mas Afandi

Abstract


Abstract: SMP Negeri 7 Kisaran is a school with a driving status focused on developing student learning outcomes holistically. Although the COVID-19 pandemic is not over, learning activities must still be carried out. The Ministry of Education and Culture issued a breakthrough learning innovation that became its own attraction during the pandemic, namely the belajar.id account that allows one learning account that can access various digital learning flatforms. One of the flatforms supported by belajar.id on this devotion is the Merdeka Mengajar Application. The purpose of this PKM activity is about the use of flatform belajar.id so that it can be optimized as it should be. The result of this devotion gets some shortcomings in the independent teaching application, starting from the class can not be removed and assessments are only obtained from the ministry of education and culture, so that the expectations of teachers in the latest version of some of these features are available and other assessments can vary.      

Keywords: account; belajar.id; learning; kemendikbud; media.  

Abstrak: SMP Negeri 7 Kisaran merupakan sekolah dengan status penggerak berfokus pada pengembangan hasil belajar siswa secara holistik. Meski pandemi COVID-19 belum berakhir, Kegiatan pembelajaran harus tetap dilakukan. Kemdikbud mengeluarkan terobosan inovasi belajar yang menjadi daya tarik sendiri disaat pandemi yaitu akun belajar.id yang mengizinkan satu akun pembelajaran yang dapat mengakses berbagai flatform pembelajaran digital. Salah satu flatform yang didukung oleh belajar.id pada pengabdian ini yaitu Aplikasi Merdeka Mengajar. Tujuan dari kegiatan PKM ini tentang pemanfaatan flatform belajar.id agar dapat dioptimalkan sebagaimana mestinya. Hasil dari pengabdian ini mendapatkan beberapa kekurangan pada aplikasi merdeka mengajar, dimulai dari kelas tidak dapat dihapus dan assesmen hanya diperoleh dari kemdikbud, sehingga harapan guru pada versi terbaru beberapa fitur tersebut tersedia dan assesmen lainnya dapat bervariasi.

Kata kunci: akun; belajar.id; media; kemendikbud; pembelajaran


Full Text:

PDF

References


Cahyono, B. T., & Nugroho, W. (2022). Optimalisasi Pemanfaatan Akun Pembelajaran untuk Kegiatan Pembelajaran Daring. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), 170-175.

Eriyani, E., Sholihah, M. P. I. A., Askar, M. P. D. R. A., Obina, M. W. M., Andika, M. S. D. C. A., Wahab, M. P. A., & Innawati, M. P. D. S. D. Menggagas Reformasi Pendidikan Nasional Menuju Kemandirian dan Kemajuan Bertaraf Global. Global Aksara Pers.

Fatimah, F., & Kartikasari, R. D. (2018). Strategi Belajar Dan Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa. Pena Literasi, 1(2), 108. https://doi.org/10.24853/pl.1.2.108-113

Holil, A. (2017). ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar PEMBELAJARAN IPA INOVATIF UNTUK SEKOLAH SEHARI PENUH (FULL DAY SCHOOL). 1, 153–159.

Kaharudin, M. (2021). Meneliti Capaian Ketuntasan Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Daring IPA Melalui Pendekatan TPACK di Masa Pandemi Covid-19. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(7), 1053-1077.

Kaharudin, M. (2021). Paparan Best Practice Implementasi Pemanfaatan TIK dan Teknologi Terkini untuk Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(8), 1282-1297.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Rahma, S. N., & Madiun, U. P. (2021). Pemanfaatan Akun Belajar . id Kemdikbud pada Masa Pandemi. 1(1), 125–147.

Rahmawati, S., Effendi, M. R., & Wulandari, D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Google Workspace Dengan Optimalisasi Akun Belajar.id. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 3(01), 1–24. https://doi.org/10.52593/pdg.03.1.01

Samsinar, S. (2019). Urgensi Learning Resources ( Sumber Belajar ). Jurnal Kependidikan, 13, 194–205.

Setiadi, H., Wardani, D. W., Widayat, E. S., & Ulfa, M. (2021). Implementasi Google Suite For Education Untuk Peningkatan Proses Belajar Mengajar di Era Pandemi Covid 19 Di SMP Negeri 2 Surakarta. Prosiding Konferensi Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat dan Corporate Social Responsibility (PKM-CSR), 4, 59-65., 4, 59–65. https://doi.org/10.37695/pkmcsr.v4i0.1242

Utari, D. S., & Rianto, R. (2021). Pelatihan Pemanfaatan Akun Belajar Id Terintegrasi Dengan Rumah Belajar Bersama PGRI Provinsi Kepulauan Riau. Alfatina: Journal of Community …, 01(01), 1–6. https://journal.inspire-kepri.org/index.php/JoCS/article/view/46

Wahyudi, D. (2022). KEMENDIKBUD OLEH TENAGA KEPENDIDIKAN EFFECTIVITY THE IMPLEMEN TATION OF KEMENDIKBUD ’ S POLICY REGARDING BELAJAR . ID ACCOUNT BY THE EDUCATION PERSONNEL. 06(01).




DOI: https://doi.org/10.33330/jurdimas.v5i2.1644

Article Metrics

Abstract view : 343 times
PDF - 162 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.