Penerapan Teknik SEO Untuk Peningkatan Potensi Pemasaran Peralatan Pemadam Kebakaran

Angela Woen, Chatrine Sylvia, Fandi Halim

Abstract


Abstract: Sinar Jaya store is a store that sells fire extinguishers in Medan city. In majority, this store still serves transactions by accepting customer to the store directly. Since the COVID-19 pandemic has lasted for so long, this store has begun to explore technology by utilizing Instagram as social media and having a website which can be accessed via www.sinarjayamedan.com as a medium to introduce the store, market the products digitally and increase business legitimacy. However, existing web pages must be optimized further to improve the ability of Toko Sinar Jaya in response to marketing needs. The measurement results using 2 (two) Search Engine Optimization (SEO) measurement websites show an average score of 61,5 out of a scale of 100. Thus, this community service activity is aimed at increasing this SEO score. SEO activities are carried out by using the on-page SEO method on existing web pages and continued with Content Management training for off-page SEO implementation. On-page SEO is carried out with activities including the installation of the Yoast SEO plugin, keyword research, visibility and permalink settings, Google Search Console, Google Analytics, sitemap generator and schema markup. The SEO score then increased significantly from 61,5 to 74,5.

           
Keywords: inbound marketing; micro, small and medium enterprise; search engine optimization (SEO)

 

 

Abstrak: Toko Sinar Jaya merupakan toko yang menjual alat-alat pemadam kebakaran di kota Medan. Secara mayoritas, toko ini masih melayani transaksi langsung dengan menerima kedatangan pelanggan ke toko. Sejak pandemi COVID-19 yang berlangsung telah begitu lama, toko ini mulai mengeksplorasi teknologi dengan memanfaatkan media sosial Instagram dan memiliki website yang bisa diakses lewat www.sinarjayamedan.com sebagai media untuk memperkenalkan toko, memasarkan produk secara digital dan meningkatkan legitimasi bisnis. Namun demikian, laman web yang ada harus dioptimalkan lagi untuk lebih meningkatkan kemampuan Toko Sinar Jaya dalam menjawab kebutuhan pemasaran. Hasil pengukuran menggunakan 2 (dua) website pengukuran Search Engine Optimization (SEO) masih menunjukkan rata-rata skor 61,5 dari skala 100. Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini ditujukan untuk meningkatkan skor SEO ini. Kegiatan SEO dilakukan secara on-page terhadap laman web dan dilanjutkan dengan pelatihan Content Management untuk implementasi SEO secara off-page. SEO on-page dilakukan dengan kegiatan meliputi Instalasi plugin Yoast SEO, keyword research, visibility and permalink setting, Google Search Console, Google Analytics, sitemap generator dan schema markup. Skor SEO kemudian meningkat dengan cukup signifikan dari angka 61,5 menjadi 74,5.

 

Kata kunci: inbound marketing; search engine optimization (SEO); usaha mikro, kecil dan menengah (UMKM)

Full Text:

PDF

References


Artanto, H., & Nurdiyansyah, F. (2017). Penerapan SEO (Search Engine Optimization) Untuk Meningkatkan Penjualan Produk. JOINTECS (Journal of Information Technology and Computer Science), 1(2), 1–4.

Bapat, S. S. (2018). Digitalization in Marketing. International Journal of Trend in Scientific Research and Development (IJTSRD), 57–63.

Bhandari, R. S., & Bansal, A. (2018). Impact of Search Engine Optimization as a Marketing Tool. Jindal Journal of Business Research, 7(1), 24–36. https://doi.org/10.1177/2278682117754016

Husain, T., Sani, A., Ardhiansyah, M., & Wiliani, N. (2020). Online Shop as an interactive media information society based on search engine optimization (SEO). International Journal of Computer Trends and Technology, 7(3), 53–57. https://doi.org/10.14445/22312803/ijctt-v68i3p110

Karisma, I. A., Putra, I. N. D., & Wiranatha, A. S. (2019). The Effects of “Search Engine Optimization” on Marketing of Diving Companies in Bali. E-Journal of Tourism, 6(1), 130–138. https://doi.org/10.24922/eot.v6i1.47981

Khan, M. N. A., & Mahmood, A. (2018). A distinctive approach to obtain higher page rank through search engine optimization. Sadhana, 43(3), 1–12. https://doi.org/10.1007/s12046-018-0812-3

Lukito, R. B., Lukito, C., & Arifin, D. (2014). Penerapan Teknik SEO (Search Engine Optimization) pada Website dalam Strategi Pemasaran melalui Internet. ComTech: Computer, Mathematics and Engineering Applications, 5(2), 1050–1058. https://doi.org/10.21512/comtech.v5i2.2363

Nurfauziah, S., & Wati, C. R. (2020). Penentuan Teknik Search Engine Optimization (SEO): A Systematic Literature Review Pada Pemasaran Online. Seminar Nasional Administrasi Bisnis Dan Manajemen, 6, 1–11. https://prosiding.polinema.ac.id/senabisma/index.php/senabisma/article/view/37

Suni, E. K., & Devianto, Y. (2020). Penerapan Metode Search Engine Optimization untuk Meningkatkan Peringkat Website Portal Berita Inakoran.com di Kota Tangerang. E-DIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 11(3), 351–356.

Sylvia, C., Angela, & Halim, F. (2021). Pendampingan Peningkatan Potensi Pemasaran Peralatan Pemadam Kebakaran Dan Pengelolaan Hubungan Pelanggan Melalui Penerapan Inbound Marketing Pada Toko Sinar Jaya. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(2), 148–156.




DOI: https://doi.org/10.33330/jurdimas.v5i2.1315

Article Metrics

Abstract view : 444 times
PDF - 301 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) Universitas Royal

Copyright © LPPM UNIVERSITAS ROYAL

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.