Strategi Pengembangan Produk Kerupuk Opak Minang Yolanda

Fauzia Agustini, Dita Amanah, Dedy Ansari Harahap

Abstract


Abstract: This activity was carried out on SMEs producing snacks from sweet potatoes, namely opaque located in Medan under the name UD. Opak Minang Yolanda. Based on the observations, several problems were found, namely the texture is too fragile so it breaks easily, the taste has only one taste (original taste), the size is too large and the packaging is too simple. This activity is intended to assist UD. Opak Minang Yolanda in solving the main problems as described previously.The specific target in this activity is to improve product by diversifying products including texture, taste, size, packaging. The methods used in this activity are observations, interviews and seeking information from various literatures in the form of books, articles in journals, newspapers, relevant magazines and searching online. This activity also used a coaching pattern. The achievement of this study is the idea of opaque diversification for improvement in the sustainability of UD. Opak Minang Yolanda is an improvement in texture by thickening the volume of the opaque when formed, flavors made into various variants that are tailored to consumer tastes, sizes are made into two variants, namely large and small, making the packaging more attractive.

Keywords: observation; opaque; snacks

 

Abstrak: Studi ini dilakukan pada UMKM di Medan yang menghasilkan opak yaitu makanan ringan dari ubi dengan nama UD. Opak Minang Yolanda. Berdasarkan hasil observasi ditemukan beberapa permasalahan yaitu tekstur (permukaan) yang terlalu rapuh sehingga mudah pecah, hanya satu rasa yaitu original, ukuran (bentuk) yang terlalu besar dan kemasan (bungkus) yang terlalu sederhana. Kegiatan ini bertujuan untuk membimbing UD. Opak Minang Yolanda dalam menyelesaikan kesulitan utamanya seperti yang diuraikan sebelumnya. Sasaran utama kegiatan ini adalah membenahi produk dengan diversifikasi produk meliputi tekstur, cita rasa, ukuran, kemasan. Metode yang dilakukan pada kegiatan ini adalah melangsungkan pengamatan, tanya jawab, dan menggali fakta-fakta dari berbagai referensi seperti buku, artikel pada jurnal, surat kabar, majalah yang relevan dan juga pencarian informasi secara online. Selain itu dilakukan pembinaan untuk merubah kualitas produk UD. Opak Minang Yolanda. Capaian luaran kegiatan ini adalah buah pikiran melalui diversifikasi opak untuk memperbaharui dan keberlanjutan UD. Opak Minang Yolanda yaitu pada tekstur dengan cara lebih menambah volume opak ketika dibentuk, cita rasa yang lebih bervarian yang disesuaikan dengan selera konsumen, ukuran menjadi 2 (dua) varian yaitu besar dan kecil serta menciptakan kemasan menjadi lebih menarik.

Kata kunci: makanan ringan; observasi; opak

 

Full Text:

PDF

References


Aaker, D. A., Kumar, V., Day, G. S., & Leone, R. (2009). Marketing Research. New Jersey: Wiley.

Amanah, D., Agustini, F., Rambe, A., & Harahap, D. A. (2019). PKM Penenun di Desa Barung-Barung Kecamatan Lima Puluh Kabupaten Batubara. Pelita Masyarakat, 1(September), 6–15.

Arsyah, R. H., & Juwita, A. I. (2021). Konvergensi Media dalam Pemasaran Produk Kerajinan Masyarakat desa Wisata Pariangan. Jurdimas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) Royal, 4(1), 59-64.

https://doi.org/10.33330/jurdimas.v4i1.948.

Breetz, C. (2014). Product packaging as tool to demand a price premium: Does packaging enhance consumers’ value perception to justify a price premium. Hamburg: Anchor Academic Publishing.

Dar, Y. L., & Light, ‎Joseph M. (2014). Food Texture Design and Optimization. New Jersey: Wiley.

Harahap, D. A. (2020a, April). Pentingnya Komunikasi Pemasaran Menciptakan Kesadaran Merek. Opinions Info Brand, (April), 1. Retrieved from https://infobrand.id/pentingnya-komunikasi-pemasaran-menciptakan-kesadaran-merek.phtml

Harahap, D. A. (2020b, May 12). Virus Corona dan Beralihnya Pedagang Tradisional ke Online. Opini Harian Pelita, pp. 1–2. Retrieved from http://harianpelita.co/2020/05/12/virus-corona-dan-beralihnya-pedagang-tradisional-ke-online/

Harahap, D. A., & Amanah, D. (2018). Perilaku Belanja Online di Indonesia: Studi Kasus. Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia, 9(2), 193–213. https://doi.org/doi.org/10.21009/JRMSI.009.2.02

Harahap, D. A., & Amanah, D. (2020). Determinants of Consumer Purchase Decision in SMEs. International Journal of Scientific & Technology Research, 9(3), 3981–3989.

Harahap, D. A., Hurriyati, R., Gaffar, V., & Amanah, D. (2019). Culinary Tourism in Indonesia-Empirical Study at Amaliun Food Court , Medan. SAR Journal, 2(1), 15–23. https://doi.org/10.18421/SAR21-03

Kotler, P., Armstrong, ‎Gary, & Harris, ‎Lloyd C. (2019). Principles of Marketing. London: Pearson Education.

LeMay, M. (2017). Product Management in Practice: A Real-World Guide to the Key Connective Role of the 21st Century. California: O’Reilly Media, Inc.

Millot, M. (2018). Embarrassment of Product Choices 1: How to Consume Differently. New Jersey: Wiley.

Palmatier, R. W., & Sridhar, S. (2017). Marketing Strategy: Based on First Principles and Data Analytics. London: Macmillan International Higher Education.

Pichler, R. (2020). How to Lead in Product Management: Practices to Align Stakeholders, Guide Development Teams, and Create Value Together. London: Pichler Consulting.

Sari, R., Sayadi, M. H., & Hildayanti, S. K. (2020). Pelatihan Dalam Menghadapi Tantangan Usaha Kecil Di Era Digital Pada Pelaku Usaha Kecil Di Kenten Palembang. Jurdimas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) Royal, 3(2), 87-92. https://doi.org/10.33330/jurdimas.v5i3.575.

Tepper, B. J., & Barbarossa, ‎Iole T. (2020). Taste, Nutrition and Health. Switzerland: MDPI AG.

Whang, S. M. (Leo). (2015). The New Consumer Psychology: Scanning buying behavior with The MRI of The Mind. United Kingdom: Francis&Taylor.




DOI: https://doi.org/10.33330/jurdimas.v4i3.1197

Article Metrics

Abstract view : 551 times
PDF - 347 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.